Novela zákona o dani z príjmov, novela zákona o dani z pridanej hodnoty a novela zákona o správe daní od 1.1.2018

Uvádzame vybrané témy novely zákona o dani z príjmov

  •  Oslobodené príjmy – Patent box

Novela zákona navrhuje, že od dane budú oslobodené príjmy vo výške 50% z odplát za poskytnutie práva na použitie alebo za použitie patentu, úžitkového vzoru, počítačového programu (softvéru), ktoré sú výsledkom vlastnej tvorivej činnosti vykonávanej na území SR. Toto oslobodenie sa môže uplatňovať v zdaňovacích obdobiach, počas ktorých sa budú odpisovať aktivované náklady na vývoj patentu, úžitkového vzoru alebo počítačového programu (softvéru).
Od dane bude oslobodená aj časť príjmov, ktorá pripadá na predajnú cenu výrobku zníženú o priame a nepriame náklady a ziskovú maržu vo výške 50% z predaja výrobkov, pri ktorých výrobe sa (čiastočne alebo úplne) využil patent alebo úžitkový vzor, ktoré sú výsledkom vlastnej tvorivej činnosti vykonávanej na území SR a sú buď vytvorené vlastnou činnosťou alebo obstarané od osôb, ktorým daňovník ako vlastník umožnil pri výrobe používať tento patent alebo úžitkový vzor. Toto oslobodenie sa môže uplatňovať v zdaňovacích obdobiach, počas ktorých sa budú odpisovať aktivované náklady na vývoj patentu alebo úžitkového vzoru.

Spoločnosti, ktoré majú patenty, úžitkové vzory alebo softvéry, môžu kontaktovať spoločnosť FINSERVIS TAX, s.r.o. (ďalej len „FST“), z dôvodu posúdenia uplatniteľnosti patent boxu.

  •  Superodpočet na výskum a vývoj

Novela zákona navrhuje zmenu uplatňovania superodpočtu na výskum a vývoj. Daňovník si od základu dane zníženého o odpočet daňovej straty pri realizácii výskumu a vývoja môže odpočítať 100% nákladov vynaložených na tento výskum a vývoj. Zároveň ak daňovník dosiahne medziročný nárast nákladov na výskum a vývoj, môže si tento medziročný nárast odpočítať od zníženého základu dane vo výške 100%. Od 1.1.2018 bude možné uplatniť si odpočet aj na licencie za softvér používaný pri realizácii projektu výskumu a vývoja.

Spoločnosti, ktoré vykonávajú aktivity súvisiace s výskumom a vývojom a zavádzajú inovácie, môžu kontaktovať spoločnosť FST so žiadosťou o spoluprácu alebo asistenciu pri vypracovaní projektu na účely uplatnenia superodpočtov.

  •  Daň pri odchode

Novela zákona navrhuje zaviesť zdanenie majetku a záväzkov pri odchode právnickej osoby z územia Slovenskej republiky. Odchodom sa rozumie zmena rezidencie, presun majetku alebo presun podnikateľskej činnosti daňového subjektu. Súčasťou osobitného základu dane daňovníka bude aj rozdiel medzi reálnou hodnotou majetku a záväzkov v čase odchodu a daňovými výdavkami, a to v zdaňovacom období v ktorom daňovník presúva majetok a záväzky z ústredia v SR do stálej prevádzkarne mimo SR alebo zo stálej prevádzkarne v SR do ústredia alebo inej stálej prevádzkarne mimo územia SR.

Toto ustanovenie sa neuplatní na dočasné presuny majetku spojené s financovaním cenných papierov, majetok poskytnutý ako kolaterál, presuny majetku s cieľom splnenia kapitálových a likvidných požiadaviek, ktorý bol presunutý z územia SR a súčasne sa očakáva jeho návrat do 12 mesiacov.

Dani pri odchode nepodlieha štandardné dodanie tovarov a služieb do zahraničia.

Akékoľvek presuny majetku, aktivít alebo funkcií do zahraničia je potrebné konzultovať so spoločnosťou FST.

  • Zahraničné kontrolované spoločnosti – CFC pravidlá (platnosť od 1.1.2019) 

Novela zákona o dani z príjmov zavádza režim zdaňovania príjmov z transakcií dcérskych spoločností umiestnených v inom štáte za účelom získania daňovej výhody. CFC pravidlá budú testovať, či efektívne zdanenie transakcie v zahraničí je zdanené aspoň 50% hypotetického slovenského zdanenia. V prípade, ak je efektívne zdanenie transakcií nižšie, vyplývajúce z nastavenia trhových cien v rozpore s transferovým oceňovaním alebo vzniknuté na základe umelých konštrukcií (artificial arrangement), bude slovenská materská spoločnosť dodatočne zdaňovať zisk z uvedených transakcií.

Divízie, ktoré majú dcérske spoločnosti v zahraničí, by mali vytvoriť systém/proces na preverenie a preukázanie, či sa CFC pravidlá na nich budú vzťahovať. Ak áno, je následne potrebné vytvoriť systém na vyčíslenie zmien základu dane.

  • Majetkový podiel prepojených osôb

Novela zákona navrhuje zmenu definície prepojených osôb. Ekonomickým prepojením sa bude rozumieť podiel na majetku alebo kontrole z „viac ako 25%“ na „25% a viac“.

  • Vklady v pôvodných cenách

Novela zákona navrhuje obmedzenie zlúčenia/splynutia/rozdelenia a nepeňažných vkladov t. j. podnikových kombinácii v pôvodných cenách. Zachová sa možnosť vkladu akcií/podielov v pôvodných cenách, a taktiež možnosť vložiť individuálny majetok a zlúčiť spoločnosti v pôvodných cenách, ak prijímacia spoločnosť bude daňovníkom iného členského štátu EÚ a legislatíva daného štátu nepozná cezhraničné podnikové kombinácie v reálnych cenách.

  • Rozšírenie pojmu stála prevádzkareň

Novela zákona navrhuje rozšírenie pojmu stála prevádzkareň na opakované sprostredkovanie služieb prepravy a ubytovania, a to aj prostredníctvom digitálnej platformy, ako je napríklad Uber alebo Airbnb.

  • Rozšírenie definície zdroja príjmov a zavedenie zrážkovej dane

Novela zákona navrhuje, aby sa za príjem zo zdroja na území SR pokladal aj príjem z poskytnutia poradenstva, spracovania dát, marketingových služieb a riadiacich činností, bez ohľadu na miesto výkonu činností. Ustanovenie bude mať dopad primárne na dodávateľov z tzv. nezmluvných štátov.

 

Uvádzame vybrané témy novely zákona o dani z pridanej hodnoty:
  •  Tuzemský prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a kovov

Novela zákona navrhuje zrušenie minimálneho základu dane, ktorý v súčasnosti predstavuje sumu 5 000 EUR na faktúru, pri prenose daňovej povinnosti na odberateľa v prípade poľnohospodárskych plodín, kovov a kovových polotovarov.
Pri dodaniach mobilných telefónov a integrovaných obvodov zostáva výška minimálneho základu dane pre uplatnenie prenosu daňovej povinnosti zachovaná.

  • Trojstranný obchod

Novela zákona navrhuje zmenu podmienky pri uplatňovaní trojstranného obchodu. Jednou z podmienok trojstranného obchodu podľa súčasne platnej úpravy je, že prvý odberateľ nie je registrovaný pre DPH v členskom štáte druhého odberateľa. Novela navrhuje upraviť túto podmienku tak, aby tento prvý odberateľ nebol v členskom štáte druhého odberateľa usadený (t. j. nemal tam sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň alebo sa tam obvykle nezdržiaval).

Uvádzame vybrané témy novely zákona o správe daní (daňový poriadok):
  • Zavedenie indexu daňovej spoľahlivosti 

Novela zákona navrhuje zavedenie pojmu index daňovej spoľahlivosti, ktorý bude slúžiť na hodnotenie daňovníka na základe plnenia jeho povinností voči finančnej správe. Daňový úrad bude daňovníka informovať o osobitných daňových režimoch, ktoré je daňovník oprávnený používať, ktoré však budú definované až v ďalších novelách daňového poriadku. Oprávnenosť používania osobitných daňových režimov bude závisieť od výšky indexu daňovej spoľahlivosti daňovníka. Kritéria pre určenie oprávnenosti a zoznam osobitných daňových režimov bude zverejnený na stránke Finančného riaditeľstva.

Predmetné oznámenie bude daňovníkom zaslané do 3 mesiacov od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za obdobie, ktoré začína po 31.12.2017. T. j. v prípade podania daňového priznania bez odkladu najskôr do 30.6.2019.

Chceli by sme upozorniť spoločnosti na dôsledné plnenie daňových povinností tak, aby dosahovali vysoký index daňovej spoľahlivosti.

  •  Zverejňovanie zoznamov daňových subjektov

Novela zákona navrhuje zverejňovať na webovom sídle Finančného riaditeľstva zoznam daňových subjektov s výškou vyrubenej dane z príjmov, dodatočne vyrubenej dane z príjmov alebo daňovej straty na dani z príjmov právnických osôb. A zároveň zverejňovanie zoznamu daňových subjektov s výškou uplatniteľného nadmerného odpočtu.

 

Z novely vyplýva, že spoločnosti budú môcť aj týmto spôsobom kontrolovať svojich dodávateľov a odberateľov.

  • Daňové tajomstvo

Novela zákona navrhuje zmenu podmienok daňového tajomstva v podobe rozšírenia okruhu osôb, ktoré majú prístup zoznamovať sa s daňovým tajomstvom, a zároveň zúženie daňového tajomstva v podobe zverejňovania subjektov, u ktorých prebieha daňová kontrola alebo daňové exekučné konanie.

  •  Obmedzenie nazerania do spisov

Novela zákona navrhuje obmedzenie nazerania do písomností, ktorých sprístupnením by mohlo dôjsť k zmareniu, alebo podstatnému sťaženiu správy daní, alebo k zmareniu alebo podstatnému sťaženiu objasnenia, alebo vyšetrenia veci.

Stiahnuť PDF